Karabük Demir ve Çelik Fabrikaları A.Ş (KARDEMİR) Genel Müdürü Hüseyin Soykan, "Başta yerli otomobil üretimimize katkı vermek üzere, makine imalat, mobilya ve benzeri sektörlerimizde yıllık 25 milyon euro ve üzerinde ithalatın önlemesi hedeflenmektedir" dedi.
Soykan, Cumhuriyetin 100. yılında, toplam sıvı çelik üretimini 3,5 milyon ton seviyesine çıkarmayı hedefleyen şirketin, yaklaşık 50 bin kişinin ekonomik hayatını doğrudan etkilediğini, yeni ürünler geliştirmek ve sektördeki rekabet gücünü artırmak amacıyla faaliyetlerine Cumhurbaşkanlığı himayelerinde belirlenen 11. Kalkınma Planı'na uygun olarak devam ettiğini belirtti.
Bu kapsamda, ithalat ile karşılanan katma değeri yüksek yeni ürünler geliştirme çalışmalarına ağırlık verdiklerini ifade eden Soykan, şirket bünyesinde özellikle ülkede üretimi bulunmayan otomotiv, savunma ve demiryolu sanayileri tarafından kullanılan yüksek katma değere sahip yeni ürünlerin üretimi ve geliştirilmesi için önemli adımlar attıklarını söyledi.
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından onaylı AR-GE Merkezi ile rekabeti ve kaliteyi ön planda tutan, yaklaşık 42 milyon lira bütçeli projelerinin devam ettiğini aktaran Soykan, "Son dönemde yeni ürün geliştirmeye yönelik yaptığımız çalışmalar kapsamında, otomotiv sektöründe bağlantı elemanları yapımında kullanılan 23MnB4, 27MnB4, C10C ve 1006 kalite çeliklerin üretimleri başarıyla gerçekleştirilmiştir" diye konuştu.
Makine imalat ve otomotiv sanayinde kullanılan S1, S2, SG2 ve SG3 kaynak teli kalitelerinin deneme üretimlerinin devam ettiğini vurgulayan Soykan, şöyle konuştu:
"Otomotivin yanı sıra makine imalat ve inşaat sektöründe de kullanılan otomat çelikleri üretim çalışmalarımız devam etmektedir. 17MnB3, 20MnB4, 30MnB4, 41Cr4 gibi çelik kaliteleri ile sektörün lastik içlerinde kullandığı ve topuk teli (Tire Cord) olarak adlandırılan 1070, 1073, 1075 ve 1080 çelik kalitelerinin üretimine yönelik çalışmalarımız devam etmektedir. Bu kapsamda, başta yerli otomobil üretimimize katkı vermek üzere, makine imalat, mobilya ve benzeri sektörlerimizde yıllık 25 milyon euro ve üzerinde ithalatın önlemesi hedeflenmektedir."
Soykan, şirketin en önemli hedeflerinden birisinin de stratejik öneme sahip savunma sanayinde kullanılan çeliklerin üretilmesi olduğunu, bu kapsamda, Savunma Sanayii Başkanlığı ve sektörün tüm temsilcileriyle iş birlikleri geliştirdiklerini, sektörün aşınmaya dayanıklı muhtelif parça imalatlarında kullandığı 42CrMo4 (4140) kalite çelikleri, kangal formunda üretilerek pazara sunulduğunu ifade etti.
600 milyon euroluk ithalat önlendi
Amaçlarının, ülkenin ilk entegre demir çelik fabrikası olarak milli bekaya katkı sunmak ve savunma sanayisinde yüzde 70'lere ulaşan millileşme oranlarının artırılmasına hizmet etmek olduğunu belirten Soykan, "Şirketimiz, 450 bin ton/yıl üretim kapasitesine sahip ray üretim tesisi ile Türkiye ve bölge ülkeler arasındaki tek ray üreticisi olarak TCDD’nın en önemli stratejik ortağı konumundadır. 2007'den bu güne kadar, 1,5 milyon tonluk ray üretimine eşdeğer 11 bin km uzunluğundaki demiryolu inşasına imkan sağlanmıştır. 2007 yılından itibaren TCDD'na yaklaşık 750 bin tonluk ray sevkiyatı gerçekleştirilmiş, böylelikle 600 milyon euro civarında ithalat önlenmiş ve raylı sistemler sektörümüzün en kritik ekipmanlarından biri olan ray ürününde tedarik güvenliği sağlanmıştır. TCDD, 2003 yılından itibaren yeniden devlet politikası olarak ele alınan demiryollarında bin 213 kilometresi yüksek hızlı tren hattı olmak üzere 2 bin 149 kilometre yeni demiryolu hattı inşa etmiş, 11 bin 497 kilometrelik konvansiyonel demiryolu hattını baştan aşağı yenilemiştir. Bugün ülkemizde 4 bin kilometrelik demiryolu hattının inşası devam ederken, 13 bin kilometre yeni demiryolu hattının yapım, ihale ve etüd çalışmaları ise TCDD tarafından sürdürülmektedir" dedi.
Hedef, 150 euro demiryolu tekeri ihracatı
Şirketin demiryolu sektörüne yönelik tedarikin sadece rayla sınırlı olmadığını, dünyanın sayılı demiryolu tekeri üreticileri arasında yer alan KARDEMİR'in BA318 tip demiryolu teker üretimlerine Kasım 2019'da başladığını, yurt içi satışlarının yanı sıra Avrupa'ya da ilk ihracatın gerçekleştirildiğini anlatan Soykan, şunları söyledi:
"Şirketimiz 120 bin adedi yük treni, 40 bin adedi yolcu treni, 20 bin adedi lokomotif ve 20 bin adedi de hafif raylı sistem tekeri olmak üzere yılda 200 bin adet demiryolu tekeri üretecektir. Almanya, Avusturya, Polonya, Slovakya, Bulgaristan, Fransa gibi Avrupa ülkeleri başta olmak üzere Ortadoğu ve Kuzey Afrika ülkeleri, teker üretim kapasitemizin büyük bölümünün ihraç edileceği hedef pazarlarımız arasındadır. İlk planda yıllık ortalama 10 bin adet ve yaklaşık 8 milyon euro değerinde demiryolu tekeri ithalatının önüne geçilmesi ve tam kapasitede ülkemiz ihracatına yıllık yaklaşık 150 milyon euro değerinde katkı sağlanması hedeflenmektedir. BA004 tipi demiryolu tekeri üretim çalışmalarımız ise devam etmektedir."
Soykan, demiryolu sanayinin kullandığı ve rayların beton travers ile bağlantısını sağlayan ray klipsi imalatına uygun 38Sİ7 kalite kangal üretimlerinin başarıyla yapıldığını ve seri üretimin başlandığını kaydetti.
Şirketin, ağır profil üretiminde de Türkiye'nin tek üreticisi olduğunu kaydeden Soykan, "Artan üretim hacmimiz ve ürün çeşitliliğimiz ile 2019 yılında bir önceki yıla göre ağır profil ithalatı miktar bazında yüzde 65 azalmış, ülkemizin mega projeler başta olmak üzere, birçok önemli büyük yapı ve sanayi tesisleri inşaatında KARDEMİR profilleri kullanılmıştır" ifadelerine yer verdi.
Yüksek kalite standartlarına sahip ürünlerle, ülkemiz sanayisine ve küresel pazarlara daha
etkin çözümler sunma hedefiyle çalışmalarımızı aralıksız sürdüren KARDEMİR A.Ş. bu doğrultuda, stratejik
öneme sahip iki önemli adımı daha başarıyla hayata geçirdi.
Katma Değerli ürünlerin yatırımı ve yeni ürün geliştirme konusunda bilgilendirme yapan KARDEMİR açıklamalarında şu ifadelere yer verdi;
"Katma değerli çelik üretim kapasitesini artırmak amacıyla devreye alınan 2.
Vakum Tesisi yatırımı, diğeri ise demiryolu ulaşımında yerlileşme hamlemize katkı sağlayacak
M3 Metro Tekeri ve 1.250 mm Lokomotif Tekerinin ham teker üretiminin başarıyla
gerçekleştirilmesidir.
Bu iki stratejik kazanım, yüksek teknolojili üretim altyapımızı güçlendirirken, yerli ve milli üretim
vizyonumuzu da bir adım ileri taşımaktadır.
Ray Profil ve Çubuk Kangal Haddehanelerimizde üretilen özel kaliteler ile demiryolu tekeri gibi
stratejik ürünlerin ihtiyaç duyduğu vakumlu çelik üretimine yönelik olarak inşa edilen 2. Vakum
Tesisi üretim kapasitemizi artırmanın yanı sıra katma değeri yüksek ürünlerin sürdürülebilir
şekilde üretilmesi açısından büyük önem taşımaktadır.
Sıcak testlerine 27.05.2025 tarihinde başlanan ve başarıyla devreye alınan 2. Vakum tesisi, yıllık
1.000.000 ton üretim kapasitesiyle, özellikle otomotiv ve makine imalatı gibi yüksek kalite
beklentisi olan sektörlere yönelik üretim kabiliyetimizi önemli ölçüde artırmıştır.
Raylı sistemler alanındaki yerli ve milli üretim vizyonumuz doğrultusunda yürütülen bir diğer
stratejik adım ise, Demiryolu Tekeri Üretim Tesisi bünyesinde gerçekleştirilen yeni ürün geliştirme
faaliyetleridir. Bu kapsamda, M3 Metro Tekeri ile 1.250 mm Lokomotif Tekerinin ham teker üretimi
başarıyla tamamlanmıştır.
Söz konusu üretimler, ürün portföyümüzü genişletmenin yanı sıra, raylı sistemlerde dışa
bağımlılığı azaltma hedefimize de önemli katkı sağlamıştır. Böylece, yerli ve milli çözümlerle
sektörel ihtiyaçlara daha hızlı, etkin ve sürdürülebilir yanıtlar sunmak mümkün hale gelmiştir.
KARDEMİR olarak, ülkemizin sanayi altyapısını güçlendirecek yatırımları sürdürmeye; stratejik
ürünlerle küresel pazarlardaki rekabet gücümüzü artırmaya ve sürdürülebilir üretim vizyonumuzu
kararlılıkla hayata geçirmeye devam edeceğiz.
Bu iki önemli çalışmanın başarıyla tamamlanmasında emeği geçen tüm çalışma arkadaşlarımıza
teşekkür eder; şirketimize, sektörümüze ve ülkemize hayırlı olmasını dileriz."